Semolina, Bajari flour… czyli co to tak właściwie jest?

dnia

Dziś trochę o dwóch produktach rodem z Indii (ale nie tylko), które mogą niewiele nam mówić. To jedne z tych składników, które kiedy zobaczymy na półce, z wielkim prawdopodobieństwiem na niej zostaną, bo my zwyczajnie nie wiemy do czego moglibyśmy je użyć. A to wielka szkoda, bo są zdrowe, pyszne i mogą wprowadzić wiele dobrych zmian w naszej diecie  ….

Także rozjaśnijmy trochę tą czarną magię 😉

semolina

Semolina to mąka, a w zasadzie kaszka z pszenicy durum, czyli najlepszy dowód na to, że mamy uprawy takiego rodzaju pszenicy, który nie tylko nie szkodzi byciu fit, ale może przyczynić się do zdrowego stylu życia.

Pszenica durum – z łaciny: Triticum durum – odznacza się od innych rodzajów pszenicy większą twardością i szklistością ziarna i bursztynowo-żółtą barwą. Nawet laik odróżni ją po samym kolorze – zwyczajna pszenica posiada zupełnie białe bielmo. Na wskutek przemiału ziaren powstaje semolina – niepozorna, drobna kaszka o cennych, zdrowotnych właściwościach. Semolinę stosuje się w przemysłowej produkcji kuskusu i makaronu. Zboże durum szczególne sukcesy święci w Europie i Ameryce Północnej (tam penne i spaghetti produkuje się tylko z pszenicy twardej); w Afryce popularna jest z kolei otrzymywana z niego kasza kuskus.

Makaron z semoliny ma zwartą fakturę, a po zagotowaniu zyskuje pochodzący od pszenicy, bursztynowy kolor. Pasty te wyróżnia dobra jakość i charakterystyczna konsystencja – są one wytworzone jedynie z naturalnych składników i nie potrzebują ani konserwantów, ani sztucznych barwników. Dla porównania: makarony z pszenicy zwyczajnej pochłaniają przy gotowaniu więcej wody, są lepkie i jasnoszare, przez co potrzebują nienaturalnego dodatku koloru.

Dlaczego semolina jest fit?
Mąka semolina z pszenicy durum dostarcza organizmowi wielu cennych wartości odżywczych. Jak wiadomo – produkty zbożowe, a zwłaszcza makarony i kasze, są koniecznym składnikiem zbilansowanego jadłospisu. Jeśli masz możliwość, wybieraj właśnie produkty z pszenicy twardej, a zapewnisz sobie bonusowy dodatek witamin, minerałów i błonnika pokarmowego. Co do witamin – najwięcej otrzymasz tych z grupy B (kwas foliowy i pantotenowy, witaminy B1, B2, B6 i PP); jeśli chodzi o minerały, w makaronach i kuskusie z pszenicy durum znajdziemy magnez, potas, fosfor, miedź, żelazo, cynk i mangan. Mąką semolina poza wymienionymi składnikami jest także bogatym źródłem białka i tłuszczów. Niski indeks glikemiczny przyczynia się do zapobiegania cukrzycy.

mąka

Lista zdrowotnych właściwości, jakie kryje w sobie semolina, jest doprawdy imponująca. Poniżej znajdziesz tylko kilka z pozytywnych skutków, jakie wynikają z sięgnięcia po produkty z pszenicy durum:

1. Udowodniono, że semolina ma pozytywny wpływ na sprawność intelektualną. Działa tak ze względu na zawartość cynku, który jednocześnie pozytywnie oddziałuje na odporność i ma działanie antywirusowe. Ten punkt powinien zainteresować zwłaszcza osoby w okresie dojrzewania, ale i osoby starsze, którym pszenica durum może pomóc zahamować rozwój starczej demencji i dopełnić leczenie reumatyzmu, artretyzmu czy prostaty. Jeśli jesteś przyszłą mamą, sięgnij po semolinę – cynk to konieczny minerał dla prawidłowego wykształcenia się poszczególnych narządów płodu.

2. Mąka z pszenicy twardej ma dobry wpływ na wzrok i skórę, a to z kolei przez obecność luteiny. Co ciekawe – organizm człowieka nie jest w stanie sam jej sobie wytworzyć, więc musimy dostarczać jej z zewnątrz, pamiętając o niej w swojej diecie. Dzięki temu zadbamy o oczy, kondycję skóry, a równocześnie – podejmiemy środki przeciwdziałania miażdżycy.

3. Semolina dostarcza także kwasu foliowego (witaminy B9) i żelaza. Obydwa składniki są silnym wsparciem w walce z anemią (i w samej profilaktyce); kwas foliowy pomaga w wytwarzaniu krwinek, a żelazo jest odpowiedzialne za transport krwi po całym organiźmie. Podobnie jak luteinę – witaminę B9 powinno się dostarczać organizmowi wraz z pożywieniem, ponieważ zapotrzebowanie przekracza właściwości wytwórcze człowieka. Nie zastanawiaj się więc dłużej i sprawdź, gdzie kupić semolinę – zmiana żywieniowych przyzwyczajeń to niewielka cena za własne zdrowie.

semolina2

Przykładowy przepis z jej użyciem? Np.

Ciasto miłości rodem ze Sri Lanki – przepis tutaj

Arabskie ciasteczka Ma’amoul – przepis tutaj 

Tamina – algierski deser z prażonej semoliny – przepis tutaj 
Z powodzeniem można wykrorzystać ją też do przygotowania makaronów, naleśników. ciast właśnie czy po prostu ugotować z wodą i lub mlekiem i podać np z owocami czy z warzywami w wersji na słono.
kasza jaglana
Dobrze a Bajari flour ? To nic innego jak mąka z kaszy jaglanej. Dlaczego warto włączyć ją do swojej diety?

Ponieważ jest mąką neutralną, zdrową i świetnie nadaje się jako zamiennik innych rodzajów mąk. Duże uznanie zawdzięcza przede wszystkim sporej zawartości witaminy B, a także obecności pierwiastków takich jak potas i magnez, które pomagają budować kondycję układu krążenia. Dodatkowo obecność błonnika pozwala obniżyć poziom „złego” cholesterolu i zadbać o wyższy poziom jego „dobrego” odpowiednika. Poza tym ze względu na swoją uniwersalność jest to produkt, który zdecydowanie warto mieć w swojej kuchni.

Co warto wiedzieć?

Brak glutenu

Mąka jaglana to jedna z mąk naturalnie niezawierająca glutenu, więc idealnie nadaje się dla osób cierpiących na celiakię oraz tych, którzy zwracają dużą uwagę na ograniczanie spożycia produktów glutenowych.

Świetna do pieczenia

Mąka jaglana idealnie nadaje się jako zamiennik dla mąki pszennej. Dzięki temu można używać jej do wypieku ciast, chlebów czy chociażby naleśników.

Właściwości detoksykacyjne

Dzięki swoim właściwościom bardzo dobrze oczyszcza organizm i działa na niego odkwaszająco. Duża zawartość błonnika napędza procesy trawienne i pomaga udrożnić jelita. Warto też zaznaczyć, że detoksy z użyciem produktów jaglanych sprawiają, że odczucie głodu jest mniej odczuwalne.

Dodatek do zup i sosów

Mąka jaglana to świetna alternatywa dla wszelkiego rodzaju zabielaczy i zagęstniaczy. Można ją spokojnie używać do zup i sosów, zastępując przy tym mąkę pszenną czy różne śmietany.

bułki.jpg

Przykładowe przepisy z jej użyciem? Proszę bardzo !

Świątecznie? Proszę bardzo.

Pomarańczowy, zdrowy piernik jaglany – przepis tutaj 

Chlebek bananowy – przepis tutaj

Chleb z mąką jaglaną i czarnuszką – przepis tutaj 

I garść przepisów indyjskich z jej wykorzystaniem ( w języku angielskim) – wejdź tutaj 

 

Aby przybliżyć Państwu opisywane produkty i umożliwić ich testy od dziś semolina i mąka jaglana są w cenie niższej aż o 50%.

Sprawdź te i inne promocje w naszym sklepie bombaybazaar.pl – Link tutaj  i tutaj 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s